SEO: hoe zorg je ervoor dat je website gevonden wordt?

Zoekmachineoptimalisatie, of SEO (Search Engine Optimization) is het proces van werkzaamheden die je doet om de positie van je site in de organische zoekresultaten te verbeteren. Het is een heel ding hoor, want zoekmachines houden hun methodes van rangschikken strikt geheim en voeren ook regelmatig veranderingen door. Maar je kunt veel doen om jouw positie te verbeteren en ik raad je ook echt aan om dat te doen, want het is toch fijn als er gratis bezoekers naar jouw website komen. Het is niet mijn favoriete onderdeel van het bouwen van een succesvolle website, maar als je er even voor gaat zitten, kun je daarna ook weer een tijdje vooruit.

Mocht je nu enthousiast aan de slag gaan geef ik je een kleine waarschuwing: het kan wel echt weken duren voordat je het resultaat van je acties terugziet. Google bijvoorbeeld, werkt als volgt:

  • Stap 1 is ‘crawling’ - een proces waarbij nieuwe of bijgewerkte pagina's worden gevonden om toe te voegen aan Google.

  • Stap 2 is ‘indexing’ - de gevonden pagina’s worden geanalyseerd op inhoud en is opgeslagen in de Google-index.

  • Stap 3: ‘serving’ of ‘ranking’ - de positie die een bepaalde webpagina in de zoekresultaten van Google heeft.

Je wilt dus eigenlijk de ranking van jouw website verbeteren. Met behulp van deze blog kun je daarmee aan de slag gaan, maar nogmaals: het kan echt even duren voordat je positie verbetert.

De mensen die achter de zoekmachines zitten, willen natuurlijk dat hun bezoekers een goede ervaring hebben; dat ze antwoord krijgen op hun vragen op de best mogelijke manier. Dus als jouw pagina dat biedt, dan kom jij hoger uit in de resultaten - je rankt hoger. Dat is wat je wil!

Met een CMS (Content Management Systeem) als Squarespace heb je dat niet 100% in de hand - het technische aspect moet je loslaten. Je kunt er wel op vertrouwen dat Squarespace er alles aan doet om dit goed voor elkaar te hebben. Ben je benieuwd wat ze doen, hier kun je daar meer over lezen.

Wat kun jij er dan zelf aan doen? Veel! Je kunt er trouwens ook echt je levenswerk van maken. Heb je er echt interesse in, vind ik Yoast een goede plek om er meer over te leren. Squarespace zelf biedt ook goede resources die ze hier voor je verzamelen.

In deze blog wil ik het redelijk overzichtelijk houden en me ‘beperken’ tot deze onderdelen: keywords, site titel en beschrijving, SEO-titels en -beschrijvingen per pagina of blog, tekst op de site, URL-slugs, titels en alt-tekst bij afbeeldingen en linken [anchor-linken???]. Squarespace heeft zelf trouwens ook een handige lijst die je door kunt lopen voordat je je site publiceert of gewoon any time, als check-up. Ik gebruik deze lijst ook voordat ik sites van klanten lanceer.

Ok daar gaan we.

Hoe zorg je ervoor dat je website gevonden wordt?

Keyword-onderzoek

Een keyword is hetzelfde als de zoekterm die jouw doelgroep gebruikt om jouw aanbod, jouw website te vinden. Het is een goed idee om dit proces te beginnen met het bedenken van een aantal keywords die jouw site vertegenwoordigen. Hou voor deze zoektocht vooral de instructies van Squarespace, die zijn heel duidelijk. Ik vind deze blog van Yoast ook heel fijn om erbij te houden. Of begin gewoon hier. Keyword-onderzoek is gelijk het lastigste onderdeel, maar als je die eenmaal hebt, is de rest een stuk makkelijker.

Je kunt zo’n keyword-onderzoek trouwens voor je gehele website doen, maar ook per pagina, blog of product. Voor belangrijke pagina’s of items is dat laatste ook goed om te doen.

Short-tail en long-tail keywords

Je hebt short-tail, en long-tail keywords. De eerste bestaan meestal uit 1-3 woorden en beslaan een breed onderwerp. Veel mensen zullen daarop zoeken, maar de concurrentie is ook groot. Heb jij een coachingspraktijk, dan is ‘coaching’ of ‘coaching Hilversum’ een voorbeeld van een short-tail keyword.

Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en meestal ook langer. Ze krijgen minder zoekverkeer, maar hebben meestal wel een hogere conversiewaarde (de impact die je actie heeft), omdat ze specifieker zijn en je dus meer kans hebt dat je doelgroep je vindt. In een coaching-business zou dat kunnen zijn: ‘life-coaching voor moeders in Hilversum’ (ik noem maar wat).

Brainstorm voor keywords

Begin met een brede brainstorm:

  • wie is je doelgroep,

  • wat is je product of service,

  • welke woorden beschrijven jouw merk of industrie,

  • wat de naam van je bedrijf,

  • wat is je locatie,

  • wat zijn specialiteiten die je aanbiedt,

  • welke woorden gebruikt je concurrentie.

Finetunen - welke keywords ga je gebruiken?

Daarna kun je gaan finetunen. Het is fijn om uiteindelijk misschien 3 short-tail keywords te hebben en een stuk of 7 long-tail keywords, die zo specifiek zijn dat je misschien wel op die eerste pagina van de zoekmachine kan komen. Je moet je zoekwoorden altijd kiezen vanuit het perspectief van je publiek. Welke woorden gebruiken je potentiële klanten om jou te vinden? Verder moeten ze echt relevant zijn, zodat mensen wel echt kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn op jouw website. Het is trouwens wel nuttig om je bedrijfsnaam ook echt als keyword te gebruiken. Als mensen dan van je gehoord hebben en ze voeren de naam van je bedrijf in de zoekmachine in, ben je wel vindbaar. .

Als je een aantal opties hebt, probeer ze dan in Google. Wees je ervan bewust dat Google de zoekresultaten altijd afstemt op jouw zoekgeschiedenis. Dit kun je vermijden als je een incognito-scherm of een Virtual Private Network (VPN) gebruikt. Je kunt linksboven zien hoeveel zoekresultaten er voor dat keyword zijn. Je kunt er vanuit gaan dat hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om hoog te ranken.

Wat kun je doen met je keywords?

Deze keywords ga je op verschillende plekken van je (Squarespace-)website invullen. De zoekmachines geven prioriteit aan zoekwoorden die op onderstaande locaties staan, ook in die volgorde. Ik som ze hier op. In deze blog komt niet elk onderdeel aan bod, maar als het wel zo is, kun je erop klikken om naar het betreffende onderdeel te gaan [anchor-linkjes toevoegen]:

  1. Je domeinnaam

  2. De titel van je website

  3. De URL-pagina-slugs

  4. Paginatitels

  5. Tekstkoppen

  6. Bodytekst

  7. Categorieën

  8. Bijschriften en titels van afbeeldingen

  9. Bestandsnamen

  10. Alt-teksten


Geef je website een site title

Vaak gebruik je als titel voor je website de naam van je bedrijf, maar je kunt er ook aan toevoegen wat je doet bijvoorbeeld. Even voor het overzicht; het is een goed idee om voor elke pagina of de belangrijkste pagina’s van je site een paginatitel in te voeren, daar kom ik zo op. Voor de homepage pakt Squarespace hiervoor je sitetitel (site title, titel van je website)’. Als je geen logo gebruikt, komt de sitetitel ook op die plek te staan. Maar voer ook zeker een sitetitel in als je wel een logo gebruikt, voor de zoekmachines! Gebruik voor de titel niet meer dan 70 tekens. Met de teller op de website Wordcounter kun je zien uit hoeveel tekens of characters je tekst bestaat. Plaats als het even kan je keyword in de titel. Squarespace heeft een goed artikel over alle verschillende titels op je site.

Hoe?

In Squarespace ga je naar ‘Website’ en dan kies je bij een willekeurige pagina op ‘Edit’. Als je bovenaan die pagina hovert, verschijnt er een button ‘Edit Site Header’ - klik daarop. Dan verschijnt er een pop-up boxje waar je op ‘Site title & logo’ kunt klikken. Daar voer je de SEO-title in en klik je linksboven op ‘save’. Die van mij is:

Robien. Webdesign


Geef je website een korte beschrijving

Deze korte beschrijving, je site description, is een nauwkeurige beschrijving van de inhoud van je website van 160 tekens of minder. Hoe beter de beschrijving overeenkomt met de inhoud van je site, hoe hoger je rankt in de zoekmachines. Wil je er meer over lezen, lees dan deze guide van Squarespace.

Hoe?

In Squarespace ga je naar Settings, SEO Appearance en daar voer je de SEO site description in. Klik rechtsboven op ‘save’. Die van mij is:

Ik ontwerp en bouw stijlvolle websites die jouw en je bedrijf volledig vertegenwoordigen en die daarnaast optimaal vindbaar zijn in de zoekmachines.


SEO-titels en -beschrijvingen per pagina of blog

Zorg ervoor dat elke pagina op je site, waarvan je wilt dat die gevonden wordt, een unieke SEO-titel en -beschrijving heeft. Dit geldt ook voor blogs, producten en evenementen. De inhoud van je pagina moet goed beschreven worden en overeenkomen met de content op die betreffende pagina.

SEO titel pagina

De SEO titel van pagina’s mag niet te lang zijn, anders wordt deze niet geheel getoond in het overzicht van de zoekmachines. Denk hierbij ook aan mensen die zoeken op hun mobiel. Google kijkt naar pixels, dus de maximale lengte staat niet vast, maar houd je aan een maximum van circa 60 karakters (die je ook hier kunt tellen). Gebruik het keyword van je site, of die van die pagina in de titel.

Je kunt per pagina trouwens ook nog eens paginatitel invoeren, een navigatietitel (die je in het menu ziet) en een URL-slug, verwar dit daar niet mee. Als je geen SEO-titel invoert, gebruikt Squarespace de naam van de pagina en de naam van je website. Bij mij wordt dat dan, voor de homepage, Home - Robien. Webdesign. Soms is dat goed genoeg.

SEO beschrijving pagina

De beschrijvingen moeten kort en leesbaar zijn (50-300 tekens) en de inhoud van de pagina beschrijven. Ze worden ook wel meta-beschrijvingen of search descriptions genoemd. Je kunt ook SEO-beschrijvingen toevoegen aan individuele blogposts, producten en evenementen. Zoekmachines tonen meta-beschrijvingen onder de paginatitel in de zoekresultaten als ze geen site-inhoud kunnen vinden die relevanter is voor de zoektermen van een bezoeker. Vaak is dat wel zo, dan worden er een paar regels van de tekst op je site gebruikt.

Hoe?

In Squarespace ga je naar Website, dan klik je op het wieltje naast de betreffende pagina, kies SEO en daar kun je dan een site title en site description invoeren. Linksboven in de pop-up klik je op ‘save’. De blogs, producten en evenementen hebben een soortgelijke functie.


Tekst op je site

Dit is hoe de makers van de zoekmachines via een algoritme bepalen hoe hoog jij rankt: je belooft met je SEO-pagina-titel en SEO-pagina-beschrijving iets aan de bezoekers; zorg dat je die belofte ook nakomt. De bezoekers moeten de informatie waar ze naar op zoek zijn echt terug kunnen vinden op die pagina. Daarvoor zijn allemaal handige methoden:

  • Zorg dat je keyword (al dan niet van die pagina) voorkomt in de tekst op de betreffende pagina. Wat niet meer werkt (vroeger wel) is ‘keyword stuffing’: een keyword zo vaak als je maar kan in de tekst verwerken. Het gaat tegenwoordig gelukkig om de experience voor de bezoeker, en die is dan niet fijn.

  • Verder is het slim om je tekst zo leesbaar mogelijk te maken:

    • voeg subheadings toe, waarbij je je keywords gebruikt - hiervoor werken heading 1 en 2 het beste voor je short-tail-keyword-achtiger headings en met heading 3 en 4 kun je meer in detail treden, en

    • maak de alinea’s niet te lang.

  • Voor wie het interessant vindt, in deze blog vind je de 23 vragen die Google stelt (of stelde, dit werd in 2011 al gebruikt) om te kijken hoe hoog een pagina rankt.


URL-slugs

Een URL (Uniform Resource Locator) is het adres van een webpagina op het internet. Elke URL is uniek en bestaat uit meerdere delen. Wil je daar meer over leren, ik vind dit wel een nuttige blog. In elk geval bevat het je domeinnaam, bij mij is dat https://robien.nl/. Google zou het leuk vinden als daar al keywords in staan, ik zou dus beter https://robien-webdesign.nl/ als url kunnen hebben, dan zou ik de naam van m’n bedrijf erin verwerkt hebben.

Als je naar specifieke pagina’s gaat komt er bij mij nog /nl of /en achteraan, omdat mijn website tweetalig is. Blogs krijgen /blog erachteraan. Het gedeelte dat daarna komt, wordt de slug genoemd. Daarmee kun je dus goed de inhoud van de betreffende pagina weerspiegelen. Bij mij zijn de paginatitel, navigatietitel en slug trouwens vaak hetzelfde. Squarespace heeft hier ook een uitgebreide instructie over.

Hoe (pagina’s)

Ga naar Website, klik op het wieltje achter de betreffende pagina, en bij General kun je de slug invoeren. Linksboven in de pop-up klik je op ‘save’.

Blogs, producten, evenementen

Let wel op: bij een blogpost, product of evenement bestaat de URL-slug automatisch uit een willekeurige reeks tekens na de schuine streep. In Squarespace krijg je dan eerst in het geval van de blog een schuine streep met wat het is, de blog, dus /blog. Daarna komt er weer een schuine streep en moet je dus handmatig een passende slug invoeren.

Hoe (blogs, producten, evenementen)?

In Squarespace ga je naar Website, de blog (kan ook dat je dat anders hebt genoemd, met het vulpennetje ervoor), dan klik je op de drie puntjes naast de betreffende post, dan Settings en daar kun je bij Content de post-url invoeren. Linksboven in de pop-up klik je op ‘save’. Bij de producten en evenementen is het vergelijkbaar.

Een voorbeeld voor één van mijn blogs is: ​https://robien.nl/blog/27-tips-om-je-eigen-professionele-webteksten-te-schrijven.


Titels en alt-tekst bij afbeeldingen

Alt-tekst

Geef de afbeeldingen die je voor je site gebruikt een goede alt-tekst - een label dat je aan een afbeelding geeft. Je legt uit wat er op de betreffende afbeelding staat. Zoekmachines lezen eerst tekst, dus het is erg belangrijk om te doen. Op die manier weten ze waar de afbeelding voor dient en verhoog je de kans dat de afbeelding (en jouw pagina) gevonden wordt in Google. De alt-tekst wordt ook door screenreaders gebruikt, voor mensen met een visuele beperking. Als er geen alt-tekst is opgegeven, fungeert de bestandsnaam van een afbeelding als alt-tekst. Denk aan deze pijlers bij het bedenken van een alt-tekst, die Squarespace heeft opgesteld, die ik hieronder ook neerzet:

  • Hoe zou je dit beeld beschrijven aan iemand die het niet kon zien?

  • Gebruik twaalf of minder woorden.

  • Gebruik je keywords.

  • Schrijf in echte zinnen, dus geen losse woorden met bijvoorbeeld streepjes ertussen.

  • Laat woorden als ‘de’, ‘een’ en termen als ‘foto’ of ‘afbeelding’ weg. Bijvoorbeeld, in plaats van ‘een foto van een wit paard’, gebruik je ‘wit paard’.

Afbeeldingstitel

Een titel is niet verplicht. Die wordt weergegeven als je met de muis over het beeld beweegt. Als je die wilt aanpassen, kan dat soms gelijk, maar soms moet je de afbeelding opnieuw uploaden met de nieuwe naam.

Hoe?

In Squarespace klik je op Website, dan op de betreffende pagina, dan op Edit. Dan klik je op de afbeelding die je aan wilt passen, klik op het potloodje (edit), daar kun je dan de image alt text en de filename aanpassen. Het opslaan gebeurt automatisch.

Even een sidestep: houdt met je afbeeldingen ook rekening met de vereisten die Squarespace heeft opgesteld, om je site niet te zwaar te maken. Dat vinden de zoekmachines namelijk ook niet fijn. Je kunt ze hier vinden.


Linken

Het is belangrijk om op je website te linken naar pagina’s binnen jouw site (intern linken), maar ook naar andere websites (extern linken). De zoekmachines zijn van mening dat je dan een betere ervaring biedt aan de bezoekers. Het allermooiste is natuurlijk dat mensen ook naar jouw pagina’s linken (backlinks). Google ziet je dan als autoriteit op dat gebied, als de links van sites van hoge kwaliteit komen. Maar het helpt ook al als het bijvoorbeeld van social media komt. Squarespace heeft ook hier weer duidelijke informatie over.


Google Search Console

Tot slot is het slim om je website aan te melden bij Google Search Console. In deze blog leg ik uit hoe dat moet en waarom, daar zal ik hier dan niet verder over uitweiden.


The End

Ik laat het hierbij! Er is zoveel te leren op dit gebied en de beste werkwijze wijzigt ook nog weleens. In de jaren dat ik al online werk, is het al heel vaak veranderd. Maar met bovenstaande tips kun je niet mis gaan, wat er ook verandert. Want deze tips maken het leven van diegene die naar iets op zoek is makkelijker, dat wil jij en dat willen de programmeurs van de zoekmachines ook. Je kunt alleen al op de website van Squarespace nog veel meer leren over dit onderwerp. Hier staan zeker nog nuttige tips.

En niet vergeten, de snelheid van je site is wel echt belangrijk voor de vindbaarheid van je site. Je kunt dat makkelijk zelf checken, ik leg hier uit hoe dat moet.

Veel succes ermee!

Vorige
Vorige

Simpele uitleg over privacyverklaringen, cookie banners en wat je moet doen

Volgende
Volgende

Aanmelden Google Search Console