27 tips om je eigen professionele webteksten te schrijven

Goede webteksten zijn superbelangrijk voor het succes van je bedrijf. Gebruik deze tips om zelf de perfecte teksten te schrijven, of het nu gaat om copy voor je website, een blog, nieuwsbrieven of social media.

Word je eigen copywriter

Ik had op het VWO te weinig interesse in alle vakken om echt denderende cijfers te halen, maar ik heb een keer een 10 gehaald voor een tentamen en dat was voor Nederlands. Ook studeerde ik af met een 9, ‘omdat ik zo goed kon schrijven’. Toch vind ik het creëren van copy het lastigste onderdeel bij het maken van websites. Het gaat me niet zo gemakkelijk af als het maken van een mooi design, of het zoeken naar de juiste afbeeldingen. Ik moet er echt een bepaalde focus voor hebben. Daarnaast gebruik ik bepaalde tools om het makkelijker voor mezelf te maken, die ik hieronder met je deel: 27 tips om je eigen professionele webteksten te schrijven.

Want of het nu gaat om het (her-)schrijven van teksten voor je website, een blog, nieuwsbrief of een post voor social media, het vinden van de juiste woorden is niet altijd makkelijk. Maar met onderstaande tips doe je genoeg inspiratie op om je eigen copywriter te kunnen zijn. Het scheelt behoorlijk wat €’s als je je eigen teksten schrijft. Bovendien is er maar één ‘jij’ en iets in je eigen woorden zeggen is toch het leukste! Als je dan ook nog de gewenste resultaten behaalt… Ik hoop dat je er wat aan hebt!

  1. Je moet je ideale klant door en door kennen! Want dan kun je je teksten schrijven alsof je alleen met die ene persoon communiceert. Bedenk dat de meeste klanten ook alleen zijn als ze jouw website bekijken of je mail, blog of post lezen. Dive deep, waar ligt die ene persoon wakker van, wat zijn zijn of haar dromen, diepste wens? Als je dat weet, zal het schrijven je een stuk makkelijker afgaan. Je kunt empathie tonen, je snapt ze. Het is de bedoeling dat mensen denken: ‘Hoe begrijp je mij nou beter dan ik mezelf begrijp?’ Ze willen verbinding, maar ze komen niet voor niks, dus je moet ook de vraag ‘What’s in it for me’ kunnen beantwoorden.

  2. Schrijf zoals je praat. Op één of andere manier gaan we bijna allemaal in een soort commerciële modus als we voor ons bedrijf gaan schrijven, maar dat leest helemaal niet fijn. Hoe praat jij? Ik lap bijvoorbeeld best wat spellingsregels aan m’n laars, gooi er Engelse woorden tussendoor, schrijf getallen niet altijd uit, maak geen hele zinnen, kies altijd het kortste woord. Dat is misschien niet correct, maar de kans is wel groot dat je tekst veel prettiger leesbaar is. En daarnaast leren mensen je gelijk kennen, de echte jij die het product of de service levert. Je mag volledig jezelf zijn. Ben jij een serieus type? Dan hoef je echt niet ineens hilarische content te schrijven, bijvoorbeeld.

  3. Lees je tekst even hardop aan jezelf voor, voordat je op ‘publish’ drukt! Dan weet je gelijk wat niet lekker loopt. Pas dat ook echt aan. Deze blog, ‘27 tips om je eigen professionele webteksten te schrijven’ is super waardevol van boven naar beneden, maar de bovenste drie tips zijn het allerbelangrijkste! Maar let’s get going.

  4. Werk met alinea’s, anders verliest de lezer de aandacht. Met een nieuw kopje kun je dan weer de aandacht trekken.

  5. De tekst kan altijd korter! Copy-paste ‘m in een woordenteller, deze bijvoorbeeld en ga voor een krimp van 25%. Je kunt dan sowieso alle nutteloze, overbodige en opvulwoorden verwijderen zoals: een beetje, soort van, echt, min of meer. Met direct zijn in plaats van om dingen heen te draaien, kun je de tekst behoorlijk inkrimpen.

  6. Cut right to the chase, dus probeer zinnen, bullets en paragrafen te beginnen met de belangrijkste woorden.

  7. Betrek de lezer bij je verhaal, dan is de kans groot dat ze hun aandacht erbij zullen houden. Kies iets wat bij je bedrijf past, dit is maar een voorbeeld: ‘Waar zou jij heen gaan als iemand nu een complete vakantie voor je zou boeken?' Of begin met:
    - Stel je voor…
    - Denk hier eens over na…
    - Zou het niet fijn zijn als…
    - Denk eens terug aan een tijd dat je…

  8. Gebruik actiewoorden om de lezer wakker te houden. Dus in plaats van ‘een geweldige vakantie’ kun je zeggen: ‘een vakantie waar we het nog jaren over zouden hebben’, om maar een voorbeeld te noemen.

  9. Zorg voor herkenning. Als je weet wat je ideale klant is, kun je bijvoorbeeld hun favoriete tv-programma noemen, een leuke activiteit om te doen, of je kunt iets zeggen over die ene bekende persoon. Dit zorgt ervoor dat ze je gaan vertrouwen!

  10. Begin met leuke anekdotes over jezelf, in plaats van saaie statistieken. Je hoeft heus niet te oversharen, maar een juicy zinnetje of twee, drie maakt dat de lezer de aandacht erbij houdt. Het wekt vertrouwen als de lezer zich in zo’n situatie kan herkennen. Als we elkaars emotionele ervaringen begrijpen, hebben we het gevoel dat we deel uitmaken van een community, dat is positief. Vind je het lastig om anekdotes te verzinnen? Misschien krijg je inspiratie door deze starters:
    - Er was een tijd dat…
    - Elke keer als ik…
    - We herkennen dit allemaal…
    - Had ik maar…
    Je mag echt in details treden, dan is het beter te volgen! Wat at je bij de lunch, wat was je uitzicht, etcetera.

  11. Praat tegen één persoon, dus niet: ‘Ik wil jullie wat vertellen’, zeg dan: ‘Ik wil je wat vertellen’. Men zit nou eenmaal 99% van de tijd alleen achter de computer of op de telefoon, dus it makes more sense.

  12. Beantwoord de vraag ‘What’s in it for me?’ want hoe leuk de (potentiële) klanten je ook vinden, ze blijven niet lezen als er niks te halen valt. Daarom is het belangrijk om niet alleen kenmerken van je product of service te benoemen, maar ook de echte voordelen, die inspelen op de emoties van je klant. Het beste is om én én te doen. Tip: als je ‘zodat’ of ‘wat betekent’ gebruikt, kun je ze in één zin beide noemen, bijvoorbeeld ‘Ik maak een website voor je die goed vindbaar is in de zoekmachines, zodat jouw droomklant je altijd weet te vinden’.

  13. Stop tijd in het maken van goede headlines. Want die zorgen ervoor dat je potentiële klant gaat lezen wat je te zeggen hebt, of niet! Ze beslissen of het hun tijd waard is, of dat ze verder gaan scrollen op het www. Je moet de nieuwsgierigheid wekken, zorgen dat ze meer willen weten, of het nu gaat om koppen op je site, onderwerpregels van e-mails, titels voor blogposts en video’s, of updates op social media. Een rule of thumb is dat je 20% van de totale tijd die je aan bijvoorbeeld een blog, e-mail of salespage besteedt, in de creatie van dé perfecte headline stopt.

  14. Zet de lezer aan tot actie! Schrijf geen tekst zonder een CTA - een Call to Action. Dus denk goed na over wat jij wilt wat de lezer doet na het lezen van de tekst. Wees hierin specifiek en geef daar vervolgens duidelijke instructies voor. Maar denk wel vanuit de klant, niet vanuit jezelf. Hoe word je klant er beter van als hij of zij op die knop drukt? Voorbeeld: in plaats van ‘inschrijven’ kun je zeggen: ‘klik op deze link voor het gratis e-boek’.

  15. Doe alsof je tegen iemand praat die niet zo slim is en steeds zegt: ‘Huh, ik begrijp je niet.’ Dan herhaal je een bepaalde zin keer op keer in andere woorden. Dit kun je een paar keer doen totdat je denkt: ‘Ja, zo zou ik het zeggen.’

  16. Durf direct te zijn, bijvoorbeeld door een zin te beginnen met ‘Ik ga er geen doekjes om winden’. Bijvoorbeeld ‘Ik ga er geen doekjes om winden, niemand kan jouw website vinden, omdat je deze fout maakt.’

  17. Schrijf aan je bestie. Verval je soms in stijfheid? Schrijf je tekst als een e-mail aan je beste vriend of vriendin! De kans is groot dat je toon dan heel anders is.

  18. Probeer als je begint met schrijven perfectie nog te vermijden. Schrijf gewoon een eind weg, zet die eerste versie op papier, dit is de kans om al je gedachten te uiten, want dat is when the magic happens.

  19. Gebruik VOC - Voice of Customer Data, dat is wat veel professionele copywriters doen. Je gaat dan kijken wat (ex-)klanten over je zeggen en precies die woorden gebruik je in je tekst. Er is geen betere manier om iemand te overtuigen, dan door zijn eigen woorden te gebruiken. Je kunt ze vinden in klantrecensies, e-mails, boekrecensies over jouw onderwerp op Amazon of Bol, beoordelingen van producten of diensten van concurrenten, online forums, reacties op blogposts, berichten en opmerkingen op sociale media. Hoe minder ge-edit, dus hoe rauwer, hoe beter. Het moet wel interessant zijn, neem niet alles over.

  20. Zoek een synoniem. Wil je iets in andere woorden zeggen, maar kom je er niet op? Deze website kan je daarbij helpen.

  21. Doe een spellingcheck, je kunt je tekst door iemand laten lezen, maar als dat niet mogelijk is heb je online ook fijne tools, bijvoorbeeld deze. Je kunt er niet 100% op vertrouwen, dat is natuurlijk hetzelfde als je het door een persoon laat nakijken, maar je haalt er altijd wel een foutje uit!

  22. Pas SEO (search engine optimalisatie) toe. Veel mensen verliezen gelijk hun energie als het daarover gaat, I get it. Maar SEO is eigenlijk niet meer dan het beste antwoord bedenken op een vraag die iemand in de zoekmachines (met name Google) stelt. Ideally kom je in de top 10, dus op de eerste pagina van Google. Sommige vragen zijn veel competitiever dan anderen. Specifiek zijn is beter, anders moet je concurreren met enorme blogs die ook een groot marketingbudget hebben. Probeer het gewoon in de zoekbalk, je ziet dan bovenin hoeveel resultaten er verschijnen. Hoe minder, hoe meer kans je maakt dat je hoger rankt, dat je op die eerste pagina verschijnt. Deze zin: ‘27 tips om je eigen professionele webteksten te schrijven’ levert meer dan 18.000 resultaten op. Dat is eigenlijk te veel. Maar ik probeer het, en als ik geen bezoekers krijg, dan maak ik aanpassingen.

  23. Zorg dat mensen jouw mail wél gaan lezen. Inboxen zijn vaak overvol. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw content dan wel willen lezen? Een paar tips:
    - Schrijf aan je ideale klant, niet aan een groep klanten.
    - En zie het niet als nieuwsbrief, maar als e-mail. Je hoeft dus ook niet een hele opmaak te maken, een gewoon e-mailformaat werkt beter.
    - Het is slim om te beginnen met een verhaaltje waar mensen zich in herkennen, mits je een bruggetje kunt maken naar het échte onderwerp natuurlijk.
    - Werk naar de call to action toe, die uiteraard niet kan ontbreken.


    Nog wat tips voor specifieke pagina’s

  24. Homepage: zie deze pagina als een etalageraam: je kijkt even en besluit dan: ga ik naar binnen of niet? Je homepage moet duidelijk zijn en de taal van je ideale klant spreken. Het is meestal niet de plek voor lange lappen tekst. Dit zijn een aantal onderdelen waar het de meeste homepagina’s niet aan zou moeten ontbreken:
    - een titel of slogan, mits je dat gebruikt,
    - een duidelijke (en compacte) omschrijving van wat je doet en voor wie het is,
    - een opt-in box, het is slim om die ‘above the fold’ (wat je in het browservenster ziet voordat je naar beneden scrolt) te zetten (uiteraard kun je ‘m ‘below the fold’ nog een keer aanbieden, dit keer met een uitgebreidere omschrijving),
    - reviews of waar je in de pers verschenen bent bijvoorbeeld,
    - opties wat de bezoeker hierna kan doen. Geef ze één tot maximaal zes opties (bijvoorbeeld naar de blog, het aanbod, je contactpagina) met een kleine omschrijving.
    Vind je dit niks of past het niet bij je en wil je wel graag inspiratie of een voorbeeld? Kijk dan bij de thema-shop van Wordpress. Daar is genoeg dummy-content die je kan gebruiken ter inspiratie.

  25. Over-pagina: heb je een goede over-pagina die echt over jou gaat, maar wel geschreven is op een manier die relevant is voor je klant, zodat je potentiële klant je kan leren kennen, je leuk kan gaan vinden, je kan gaan vertrouwen? Staan de grote W's erop - Wat doe je, voor Wie, Waar ben je gevestigd en Waarom is het speciaal? Je kunt ook met FAQ’s of fun facts werken. Een CTA mag natuurlijk niet ontbreken.

  26. Salespages: je verkooppagina’s zijn natuurlijk ook enorm belangrijk. De kortste versie bestaat uit drie delen: dit is wat ik te bieden heb, dit is wat het voor je doet en nu moet jij dit doen om het te kopen. Dat is lang niet altijd voldoende en het is afhankelijk van wat je verkoopt bijvoorbeeld en hoe goed je potentiële klanten je al kennen. Een headline die de aandacht trekt is sowieso belangrijk. Verder is het slim als je alle mogelijke vragen van je potentiële klant beantwoord hebt, zodat ze op de koopknop durven te drukken. Het helpt als jij echt snapt wat het probleem van de klant is. Toon empathie en uiteraard kom jij dan met dé oplossing! Vertrouwen wek je bijvoorbeeld door reviews, succesverhalen, een veilig aankoopbeleid, voor en na’s, persberichten. Een call to action kan hier uiteraard echt niet ontbreken. Het kan helpen om een zekere urgentie of schaarste te creëren.


    Bonustip

  27. Besteed aandacht aan de afbeeldingen die je gebruikt. Het valt een beetje buiten dit onderwerp (27 tips om je eigen professionele webteksten te schrijven), maar ik wil het toch noemen. Net als headlines moet je daar ook echt wat tijd in stoppen. Dus download niet de eerste de beste foto van Unsplash, hoewel dat wel een fijne plek is voor stockfoto’s, maar bedenk goed wat werkt en bewerk een afbeelding eventueel op een (steeds terugkerende) manier die past bij jouw brand. Beeld fungeert als een soort reclamebord, of mini-advertentie, dus neem het serieus.


Hopelijk heb je hier wat aan gehad! En het is natuurlijk ook ok om mij je te laten helpen, met je teksten of misschien wil je wel een hele nieuwe website. Neem gerust contact met me op via de mail: robienhali@gmail.com.

Vorige
Vorige

Kunnen klanten zelf reviews achterlaten op een Squarespace-website en zo ja, hoe dan? 

Volgende
Volgende

Het contactformulier werkt niet - Squarespace en Gmail